Kurbağa Yağı Satıcısı – Akira Kurosawa

Akira Kurosawa, “Raşomon”, “Yedi Samuray”, “Ran”, “Kagemuşa” ve “Düşler” adlı filmleriyle 20. yüzyılın dev sinemacıları arasında eşsiz bir yere sahip olan ve kamerasını her zaman “insanlığın büyük serüveni”ne çeviren nadir yönetmenlerden. Kendisinin “otobiyografi gibi bir şey” diye nitelediği bu kitabındaysa, hayatının başlıca dönüm noktalarını, onu sinemanın büyülü evrenine sokan ağabeyiyle ilişkisini, ilk ustası bildiği Yamomoto”dan öğrendiklerini, kurbağanın ayna kaplı bir kutuya konduğunda kendi görüntüsünü değişik açılardan seyrederken hayretler içinde salgıladığı sıvının 3,721 gün bir söğüt dalıyla karıştırılarak kaynatılmasıyla elde edilen “harika iksir” kıvamında diye tanımladığı sinemasını bir masal tadında anlatıyor… İkinci Dünya Savaşı´nı kaybedeceğini anlayan bir ulusun, toplu harakiriyle “Yüz Milyonun Onurlu Ölümü”ne hazırlandığı bir ülkede büyüyüp, “Ağustos´ta Rapsodi” gibi hümanizm başyapıtları çıkartan bir yönetmenin hikayesi…

Kitabın Künyesi
Kurbağa Yağı Satıcısı
Akira Kurosawa
Çeviren: Deniz Egemen
Agora Kitaplığı
Temmuz 2006
240 sayfa

Akira Kurosava Hayatı
(?? ? Kurosava Akira) Japon yönetmen , yapımcı ve senaryo yazarı . (23 Mart 1910 Tokyo – 6 Eylül 1998 Tokyo )
Japon sinemasının imparatoru unvanına sahip Akira Kurosava 1910 yılında yedi çocuklu bir ailenin son çocuğu olarak Tokyo’da dünyaya geldi. Babası askeri okulda öğretmendi.

Sakin bir çocukluk geçiren Kurosava’nın bu dönemde etkilendiği en önemli kişi bir benşi (sessiz film döneminin Japonya’sında film anlatıcısı) olan en küçük ağabeyi Haiko idi. Onun önerileri doğrultusunda birçok sinema klasiğini izleme fırsatı bulan Kurosawa, resim ile de uğraşmaktaydı. Ağabeyinin erken yaşta intiharıyla büyük bir sarsıntıya uğrayan Kurosawa bir süre sonra PCL yapım şirketinde yardımcı yönetmen olarak sinemaya başladı. Hidesuke Takizawa, Kajiro Yamamoto, Mikio Naruse gibi dönemin tanınmış yönetmenlerinin asistanlığını yapan Kurosawa, ilk filmi Sugata Sanjiro’yu (Büyük Judo Efsanesi) 1943 yılında yönetti.

Ardından çevirdiği Içiban Utsukuşiku (En Güzel; 1944), Tora No O Wo Fumu Otokotaçi (Kaplanın Kuyruğuna Basanlar; 1945), Vaga Seişun Ni Kuinaş (Gençliğime Hayıflanmıyorum; 1946), Yoidore Tenshi (Sarhoş Melek; 1948), Nora İnu (Kuduz Köpek; 1949), Shubun (Skandal; 1950) gibi filmlerle Japonya’nın en önemli film yönetmeni konumuna geldi.

Onu Batı dünyasına tanıtan film, Venedik Film Festivali’nde en iyi film ödülünü alan 1950 yapımı Raşomon olur. Bir haydutun ormanda bir samurayı öldürüp karısına tecavüz etmesi sonrası, haydutun, samurayın, tecavüze uğrayan kadının ve tüm bunları izleyen oduncunun olayı farklı açılardan anlattıkları film, gerçeğin görece bir kavram olması üzerine etkileyici bir yapım idi. Yeni çekim ve anlatım teknikleriyle Kurosawa’ya uluslararası düzeyde de başarı getirdi.

Sonrasında, Dostoyevski uyarlaması Hakuçi (Budala; 1951), İkiru (Yaşamak; 1952), Shichinin no samurai (Yedi Samuray; 1954), Şekspir uyarlaması Kumonosu Jô (Kanlı Taht; 1957), Gorki uyarlaması Donzoko (Ayaktakımı Arasında; 1957), Kakuşi Toride No San Akunin (Saklı Kale; 1958), Yojimbo (Koruyucu; 1961), Akahige (Kızıl Sakal; 1965) adlı filmleri yönetti.

1940’lardan 1960’ların ortalarına kadar Kurosawa aynı ekiple çalışmaya özen gösterdi. Fumio Hayasaka müziklerini, Asakazu Naki ise kameramanlığını yaptı. Takaşi Şimura ve Toşiro Mifune’de oyuncu olarak Kurosava’nın birçok filminde başroller üstlendiler.

Kurosawa’nın çok sayıda filmi Hollywood filmlerine esin kaynağı oldu. Örneğin, Yedi Samuray Yedi Silahşör’e , Saklı Kale Yıldız Savaşları’na, Koruyucu ise Bir Avuç Dolar İçin’e kaynaklık etti.

60’ların sonunda Tora Tora Tora adlı filmle Hollywood’a giden yönetmen, filmi yarım bırakarak ülkesine döndü. 70’lerin ortalarında Sovyetler Birliği’ne giden Kurosawa, Rus bir subayla Moğol bir avcı arasında yüzyılın başında geçen bir dostluk öyküsünü anlatan Dersu Uzala filmini çevirdi. Film 1976 yılında en iyi yabancı film Oskar’ını aldı .

Yönetmenin son dönem çalışmaları olarak Kagemusha (Gölge Savaşçı; 1980), yine bir Shakespeare uyarlaması olan Ran (1985), Yume (Düşler; 1990), Hachi-Gatsu No Kyôshikyoku (Ağustosta Rapsodi; 1991) sayılabilir. Bu filmlerden Ran dört dalda Oskar ödülü almıştır.

Akira Kurosawa’nın Türkçe’ye çevrilmiş, Kurbağa Yağı Satıcısı adlı bir kitabı bulunur.

Filmografi
* Sugata Sanshiro (Büyük Judo Efsanesi) (1943) Judo Saga
* The Most Beautiful (En Güzel) (1944) Ichiban utsukushiku
* Zoku Sugata Sanshiro (Büyük Judo Efsanesi II) (1945) Judo Story II
* The Men Who Tread On the Tiger’s Tail (Kaplan’ın Kuyruğuna Basanlar) (1945) Tora no o wo fumu otokotachi
* Asu o tsukuru hitobito Those (Who Make Tomorrow) (1946)
* No Regrets for My Youth (Gençliğime Hayıflanmıyorum) (1946) Waga seishun ni kuinashi
* Wonderful Sunday (Harika Pazar) (1947) Subarashiki nichiyobi
* Drunken Angel (Sarhoş Melek) (1948) Yoidore tenshi
* The Quiet Duel (Sessiz Düello) (1949) Shizukanaru ketto
* Stray Dog (Kuduz Köpek) (1949) Nora inu
* Scandal (Skandal) (1950) Shubun
* Rashômon (1950)
* The Idiot (Budala) (1951) Hakuchi
* Ikiru (Yaşamak) (1952) Living
* Shichinin no Samurai (Yedi Samuray) The Seven Samurai (1954)
* Ikimono no kiroku (Record of a Living Being) (1955)
* Throne of Blood (Kanlı Taht) (1957) Kumonosu jô
* The Lower Depths (Ayaktakımı Arasında) (1957)
* The Hidden Fortress (Saklı Kale) (1958) Kakushi toride no san akunin
* Warui yatsu hodo yoku nemuru (The Bad Sleep Well) (1960)
* Yojimbo (Koruyucu) (1961) The Bodyguard
* Sanjuro (1962)
* Tengoku to jigoku (High and Low) (1963)
* Red Beard (Kızıl Sakal) (1965) Akahige
* Dodesukaden (Clickety-Clack) (1970)
* Dersu Uzala (1975)
* Kagemusha (Gölge Savaşçı) (1980) Shadow Warrior
* Ran (1985)
* Dreams (Düşler) (1990)Yume
* Rhapsody in August (Ağustos’ta Rapsodi) (1991) Hachi-gatsu no kyôshikyoku
* Madadayo (Not Yet) (1993)

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir