Senin Bir Şiirin Oldu mu Hiç? – Selma Sayar

Şiir üzerine konuşmak, tartışmak uzmanlık, birikim gerektiren önemli bir duygu, sezgi ve akıl işidir.
Konunun en zor kısmı tanımıdır belki de. Çünkü yüzlerce tanımı yapılabilir şiirin.

Nazım?ın Güneşi İçenlerin Türküsü?nde sözünü ettiği
? Akın var güneşe akın!
Güneşi zaptedeceğiz güneşin zaptı yakın! dizelerindeki direniştir…

Ya da Nikola Vaptsarov?un idam edilmeden önce sevdiğine yazdığı
?Geleceğim bazen uykudayken sen,
beklenmedik bir konuk gibi,
Usulca girecek bir yere ilişeceğim.
Görüntün doyasıya dolunca gözlerime,
seni kucaklayacak ve çıkıp gideceğim??deyişindeki sevgidir, umuttur, aşktır!

Veya Ahmed Arif?in Otuzüç Kurşun?daki
?Vurulmuşum Düşüm,
gecelerden kara
Bir hayra yoranım çıkmaz
Canım alırlar ecelsiz
Sığdıramam kitaplara
Şifre buyurmuş bir paşa
Vurulmuşum hiç sorgusuz, yargısız
Kirvem, hallarımı aynı böyle yaz
Rivayet sanılır belki
Gül memeler değil
Domdom kurşunu
Paramparça ağzımdaki…? isyanıdır.

Orhan Veli?nin
Kitabe-i Seng-i Mezar?da
?Hiçbir şeyden çekmedi dünyada
Nasırdan çektiği kadar;
Hatta çirkin yaratıldığından bile
O kadar müteessir değildi;
Kundurası vurmadığı zamanlarda
Anmazdı ama Allahın adını,
Günahkar da sayılmazdı.
Yazık oldu Süleyman Efendi”ye? mısralarındaki yalın insanların katıksız bir anlatımıdır şiir.

Ece Ayhan?ın Kınar Hanımın Denizleri dizelerindeki
?Bir çakıl taşları gülümseyişi ağlarmış karafaki rakısıyla
şimdi dipsiz kuyulara su olan kınar hanım”dan
düz saçlarıyla ne yapsın şehzadebaşı tiyatrolarında şapkalarını tüketemezmiş hiç? ki şekilciliktir.

Ümit Yaşar?ın Büyük Yalnızlık?ta tanık olduğumuz
?Önce çaresizlik çaldı kapıları
Sonra yoksulluk
Bütün aşina çehreler silindi aynalardan
Bir anda boşaldı dünya
Yapayalnız kaldık
Tez tükendi umut ekmeği
Bitiverdi suların hayali
Çevirdik derin bir karanlığa gözlerimizi
Sen ey büyük yalnızlık
Bir sen terketmedin bizi? dizelerindeki yalnızlıktır?

Yahya Kemal Beyatlı şiiri “Bildiğimiz musikiden farklı bir musiki” olarak tanımlarken, Cahit Sıtkı Tarancı”ya göre şiir “Kelimelerle güzel şekiller kurma sanatıdır” Ahmet Haşim şiiri “Söz ile musiki arasında olan fakat sözden ziyade musikiye yakın olan bir lisan” olarak tanımlar.

Şiir her şeydir: Sonsuzluktur, sınırları olmayandır. Basit bir imgeyle en karmaşık kavramı anlatabilmektir.

Sonbahar şiiri yazdığı için kendisini eleştiren Kemal Tahir?e Nâzım Hikmet?in yanıtı, ?Niçin yazmayacakmışım? Sonbahar da, yaz ve kış gibi bir mevsimdir, ve insanlar bütün bu mevsimlerden geçerler?. Ardından söyledikleri ise nasıl yazılması konusunda bir uyarı: ?Yeter ki kışın bile ümitsiz olmasınlar, ihtiyarlıklarını cesaretle, ümitle karşılasınlar ve onu hiç de bitmiş, ölü bir mevsim olarak kabul etmesinler?.

?Bu sınırsızlığa ve uyarıya, Nâzım Hikmet kadar, Mayakovski?den Brecht?e, Lorca?dan Aragon?a, Eluard?dan Neruda?ya uzanan geniş bir ozanlar toplamında da rastlıyoruz. Hepsini birleştiren, yaşamla kurdukları ilişki, onu bütün ayrıntılarıyla, zenginliğiyle kavrama ve yansıtma çabasıdır ?der Kemal Özer.

Sana;

Yüreğindeki direnç daim ise, yaşamın kederini duyumsuyorsan her an, politik ya da asi, fark etmez, karşı durabiliyorsan en küçük bir haksızlığa, küçücük sevinçlerden tat alabiliyorsan, sevgiyi, aşkı ve ihaneti hissedebiliyorsan en derin yerinde, taze bir ekmek kokusu tadındaysa yaşanmışlıkların, bir çocuğun gülüşündeki saflıksa hayatın, canını acıtıyorsa köprü altındaki kimsesiz, yolda can veren masum , senin de bir şiirin var, demektir.

Selma Sayar
Eğitimci

3 yorum

  1. Şiir Bütün kalıpların kalıbını kıran, Tanrısı KALEM olandır…
    Kendi coğrafyasının Tek hakimi; Kutsiyetdide satırlarındaki GİZLİ YARATILIŞTIR…
    Şair ruhlu sevdiğim adamdan biliyorum… Onu çok seviyorum…

  2. Sevgili Ekin,
    Yorumun için teşekkür ederim. Duygularını öyle güzel ifade etmişsin ki o kısacık yazın her şeyi çok güzel özetliyor.

  3. Ben teşekkür ederim selma hanım.. Kaleminize , sanatınıza saygıyla…

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir