A’dan Z’ye Fotoğraf – Özer Kanburoğlu

( * ) Fotoğrafın ülkemizdeki en büyük eksikliği, bu alanda yeterli kitapların, albümlerin olmaması, yayınevlerinin bu kitaplara pek yüz vermemesiydi, bu çok da anlaşılır bir şey değildir. Son yıllarda bu konudaki sıkıntı aşılmaya başlandı.
Fotoğraf makinesinin kısa tarihi, hızlı gelişimi gerçekten baş döndürücüdür. 1839’daki ilk fotoğraf makinesinin kullanımından bugüne kadar geçen süreçte, hareketli görüntü günlük hayatın her zerresine sirayet etse de, ‘tek karelik’ görüntünün, zamanın enine kesilip kısacık bir anın ölümsüzleştirilmesinin, yani fotoğrafın sihri bozulmamıştır. Fotoğraf makinesi özgürlüğe, demokrasiye giden yolda bir araç olarak görülmüş, sanatın toplumsallaşmasındaki en önemli etken olduğu, fotoğrafın felsefe ve teorisini yapanlar tarafından öne sürülmüştür.
Kocaman kasalı fotoğraf makinelerinden, küçülüp cebimize giren cep telefonlarının dahi marifet alanında kendini kabul ettirmesine şaşırmıyoruz artık. Ve fotoğrafın ülkemizdeki en büyük eksikliği, bu alanda yeterli kitapların, albümlerin olmaması, yayınevlerinin bu kitaplara pek yüz vermemesiydi ki, bu çok da anlaşılır bir şey değildir. Son yıllarda bu konudaki sıkıntı aşılmaya başlandı. Özellikle fotoğrafın temel bilgileri hakkında peş peşe kitaplar yayımlandı. Fotoğraf albümleri görme estetiğimize, zevkimize, ihtiyacımıza yanıt verirken bir yandan da fotoğrafın temel kuralları hakkında bilgi edinmek, sıradan bir objeyi görüntülerken bile belli bir fotoğraf bilgisiyle objeye yaklaşmak, çektiğimiz fotoğraflardan haz duymamıza yardımcı oldu.
(…) Özer Kanburoğlu’nun A’dan Z’ye Fotoğraf’ı tam anlamıyla bir başvuru kitabı. Fotoğraf tarihinden, siyah-beyaz fotoğrafın çekim özelliklerine, fotoğrafın teknik, teorik, pratik, felsefi ve sanatsal yanına değinen Özer Kanburoğlu, aynı zamanda birçok ulusal ve uluslararası fotoğraf yarışmalarından ödüller almış bir fotoğrafçı ve akademisyen.
Kanburoğlu, kitabının önsözünde, “Tamam, ben bu işi öğrendim, diyemiyorsunuz. Her gün karşınıza yeni bir şeyler çıkartıyorlar. Bunları araştırıyorsunuz, araştırmak zorunda kalıyorsunuz. Bu yüzden, ben fotoğrafı öncelikle bir teknoloji olarak görüyorum. Tabii ki bu teknolojiyi sanata dönüştürme şansınız var” diyor. Nitekim A’dan Z’ye Fotoğraf’ta işin sanat yanından bahsedilse de son derece teknik ve teknolojik bilgiler de var. Fotoğraf makinesinin yapısı, film çeşitleri, emisyonlar, fotoğraf makinelerinin özellikleri, objektifler, ışık bilgisi, alan derinliği hesaplanması gibi fotoğrafın temel teknik bilgilerini içeriyor kitap.
Ancak, son bölümüne doğru iki önemli şey daha var kitapta: Birincisi, fotoğraf tarihinden karelerle fotoğraf akımları hakkında verilen bilgiler. İkincisi, siyah-beyaz pozlanmış filmlerin banyo sürelerine, negatiflere ilişkin verilen liste. Hâlâ siyah-beyaz çalışan, filminin banyosunu kendisi yapmak isteyen ve geleneksel fotoğraf makinesini terk etmek istemeyenler için önemli bir bilgi kaynağı oluşturuyor bu liste.
( * ) Rıza Kıraç’ın 14/12/2007 tarihinde Radikal Gazetesinde yayınlanan yazısı

“Fotoğraf, 19. yüzyılın en şık ve en önemli buluşlarından birisidir. Bünyesinde hem teknolojiyi, hem de sanatı barındırır. Bugün dahi, birçok iletişim diline rağmen fotoğraf, popülerliğini korumaktadır. Doğaldır ki çok büyük kitlelerin fotoğrafa karşı olan ilgisinin temelinde bu popülerlik yatar. Ancak aynı kitlelerin bu teknolojinin kolay uygulanabilir bir yöntem olduğu konusundaki yanılgısı, bazen uygulama esnasında hüsran yaratabilir. Çünkü, az da olsa bu teknolojiyi uygulayabilmek için bazı temel bilgilere sahip olmak gerekir. Fotoğrafın sadece teknik kısmı söz konusu olduğunda, bazı temel teknik bilgiler insana çekim için yetebilir. Ama amaç sanat ise; o takdirde bu bilgilerin daha da genişletilmesi gerekir. Bu da sizin fotoğraflarınıza doğal olarak yansır. Daha rafine, daha akılcı fotoğraf elde etme şansını size sağlar. Elinizdeki kitap, bu amaçla yapılmış bir kitaptır. Bu kitap hazırlanırken tüm literatür taranmış ve bu bilgiler, fazla kafa karıştırmadan, öz olarak ve bol örnekle anlatılmıştır. Fotoğrafa ait her türlü bilgi, bölümler halinde sunulmuştur. Kitabın ve dolayısıyla fotoğrafın daha iyi anlaşılması için bölümlerin baştan itibaren sırasıyla okunmasında yarar vardır. Umarız büyük emekle hazırlanmış bu kitap fotoğraf yaşantınıza renk katar.

Kitaptan bir bölüm
Fotoğraf öncelikle bir biçimdir. Konu biçiminden sonra gelir. Her ikisini de birbirinden ayırdığımızda fotoğrafı oluşturan temelleri ayırmış oluruz. Sadece biçimi halletmek ve sonunda bir şey anlatmamak ya da iyi bir konu bulup bunu uygun biçimde kompozite etmemek de ortaya çıkan sonucu eksik bırakır.
Bu nedenle fotoğraf çekiminde komposizyonu incelerken bunu iki ayrı kısımda incelemek gerekir. Bunlardan biri biçimsel komposizyon, diğeri ise içeriksel komposizyondur. Dolayısıyla, bir fotoğraf çekiminden önce kadraj yapılırken, her iki komposizyon tipini beraber değerlendirerek kadraj yapılmalıdır. Öncelikle bu bölümde ayrıntıları verilen şemalardan bir tanesine görüntü oturtularak, içeriksel komposizyon sağlanmalıdır.” Tanıtım yazısı

Kitabın Künyesi
A?dan Z?ye Fotoğraf
Özer Kanburoğlu
Say Yayınları
Türü: Sanat, Fotoğraf
Basım Tarihi: 2004
Sayfa Sayısı: 456

Özer Kanburoğlu?nun Yaşam Öyküsü
1964 yılında İstanbul?da doğdu. Gemi inşa eğitimi alarak bu alanda 15 yıl çalıştı. Bu dönem içinde merak sardığı fotoğrafa, Kadıköy Halk Eğitim Merkezi?nde ilk eğitimini Emk.Albay Hasip Uras?tan alarak başladı. 1990 yılında girdiği Mimar Sinan Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, Sahne ve Görüntü Sanatları Bölümü?nün Fotoğraf Ana Sanat Dalı?ndan 1994?te ?birincilik? ile mezun oldu.

1998 yılında Marmara Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Fotoğraf Ana Sanat Dalı?nda ?Mimari Fotoğraf? konusunda ?Yüksek Lisans? eğitimini, 2002 yılında İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gazetecilik Ana Bilim Dalı?nda ?Haber Fotoğrafçılığı? konusunda ?Doktora? eğitimini tamamladı.

Çeşitli dergilerde Yazı İşleri Müdürlüğü, Yazı İşleri Müdür Yardımcılığı ve Editörlük yaptı. ?İzlenimler?, ?Detaylar?, ?Sepetçiler? ve ?Mimariler? adlı sergilerini çeşitli etkinliklerde birçok kez sergiledi. Ulusal ve uluslararası yarışmalarda 130?un üzerinde ödül kazandı. 60?ı aşkın makalesi çeşitli dergilerde yayımlandı. Yurtiçinde ve yurtdışında birçok konferans verdi. Birçok bildirisi ulusal ve uluslararası sempozyuma kabul edildi. 2001?de FIAP (Uluslararası Fotoğraf Sanatı Federasyonu) tarafından uluslararası yarışmalardaki başarılarından dolayı AFIAP (Artist of FIAP) unvanı ile onurlandırıldı. Marmara Üniversitesi, Bilimsel Araştırma Projeleri Komisyon Başkanlığı?nca desteklenen ?Denemeler? ve ?Kaybolan Meslekler (Zanaatkarlar)? adlı projelerini başarıyla bitirdi. 2003?de İspanya Fotoğraf Konfederasyonu tarafından desteklenen ?Photographers Of The End Of Millenium? adlı projede yer alan 6 Türk fotoğrafçısından biri olarak seçildi. 2002?de ?Yardımcı Doçent?, 2004?de ?Doçent? oldu. ?Temel Fotoğraf Bilgisi?, ?Fotoğrafta Çekim Teknikleri?, ?Basında Haber Fotoğrafı Kullanımı?, ?Yeni Başlayanlar İçin Fotoğraf?, ?A?dan Z?ye Fotoğraf?, ?Fotoğrafta Kompozisyon? adlı kitapları ile ?Mimariler?, ?Sepetçiler?, ?Öyküler? adlı katalogları da bulunan KANBUROĞLU, FIAP (Uluslararası Fotoğraf Sanatı Federasyonu) ve FOTOGEN üyesidir. KANBUROĞLU, halen Kocaeli Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, Fotoğraf ve Grafik Sanatları Bölümü?nde ?Bölüm Başkanı? olarak görev yapmaktadır.

Yorum yapın

Daha fazla Fotoğraf
Foto Muhabiri – Nezih Tavlaş

Nezih Tavlaş'ın, fotoğrafın efsane ismi Ara Güler'in hayatını anlatan bu kitabında sayfalar akarken alttan da Türkiye'nin 80 yıllık tarihi geçiyor....

Kapat