Yalnız Sıkıcı İnsanlar Kahvaltıda Parıldar – Oscar Wilde

Katı ahlak kurallarının, tabuların egemen olduğu Victoria döneminde kıvrak zekâsı, ince alaycılığı ve sıra dışı hayatıyla çağının çok ilerisinde düşünen ve yaşayan yaratıcı bir dâhi olan Wilde, aynı zamanda bir eleştirmen ve estetik kuramcısı.
Yalnız Sıkıcı İnsanlar Kahvaltıda Parıldar, yazarın sanata, hayata, aşka dair düşüncelerinin yanı sıra gözlemlerine dayalı toplumsal yorumlarının yer aldığı aforizmalardan oluşan eğlenceli bir derleme. Zirveden zindana her daim ışıldayan Wilde, belki de tüm zamanların en nüktedan kalemi.

KİTAPTAN AFORİZMALAR

İngiliz eğitiminin olmazsa olmaz unsurlarından biri de büyük adamları hakkında hiçbir şey bilmemektir.
®
Her birimiz günlerimizi hayatın sırrını aramakla harcıyoruz. Hayatın sırrı sanattadır.
®
Yaşamın yüce gayesi yaşamaktır. Az insan yaşar. Hakiki hayat ancak insanın kendi mükemmelliğini fark etmesi, her rüyasını gerçeğe dönüştürmesiyle olur.
®
Bana göre, sabah erkenden kahvaltısını edip şehre gidip treni yakalayan, ticaret âleminin tozlu, kasvetli atmosferinde kalan, akşam evine dönüp yemeğini yedikten sonra uykuya dalan işadamının hayatı bir kadırga kölesininkinden beterdir – zincirleri demir değil altındır o kadar.
®
Kötü sanat, hiç olmamasından çok daha beterdir.
®
… hiçbir şey yapmaya değmez, dünyanın yapılması
imkânsız dediklerinden başka.
®
İyi bir salata yapmak parlak bir diplomat olmak demektir. Her ikisinde de mesele bütünüyle aynıdır: Sirkenin yanına tam olarak ne kadar yağ koyacağını bilmek.
®
Hayat ciddiye alınamayacak kadar önemlidir.
®
Aristokraside akıldan çok para vardır.
®
Modern demokrasinin tek tehlikeli düşmanı iyi krallardır.
®
Hep şu kanaatte oldum: Hayal gücü olmayanların
son sığınağı tutarlılıktır.
®
… İngiliz aşçısı budala bir kadındır, işlediği günahlar
için bir türlü kullanmayı öğrenemediği tuzdan bir kaideye dönüştürülmesi farzdır.

Shakespeare yeleklerin dramatik değerini ve doruk
noktasının bir iç eteğe bağlı olabileceğini ilk görendir.
®
… sahne, sadece bütün sanatların buluşma yeri değil, aynı zamanda sanatın hayata geri dönüşüdür.
®
Gerçek bir oyun yazarı… bize sanat koşullarındaki
hayatı gösterir, hayat formunda sanatı değil.
®
…bizim sıradan İngiliz romancılarımız… üsluba yoğunlaşmayı beceremiyor. Karakterleri fazlasıyla dilbaz,
hurdahaş olana kadar konuşup duruyorlar. Bizim istediğimiz biraz daha gerçeklik ve biraz daha az retorik…
Daha az konuşup daha fazla düşünmelerini dileriz.
®
Bizi laf kalabalığının çorak çölünden hayat dedikleri
seraba götürüyorlar: Kelimelerin müthiş yabanıllığında
bir parça doğa için amaçsızca geziniyoruz. Mamafih İngiliz romanlarına fazla sert çıkmamak gerek; onlar entelektüel aylakların tek eğlencesidir.
®
Bir şair her şeyin üstesinden gelebilir, baskı hatası
dışında.
®
… isteri nöbetsiz şaire pek nadir rastlanır.
®
Aptal Amerikalı diye bir şey yoktur. Pek çok Amerikalı korkunç, bayağı, sırnaşık ve münasebetsizdir, tıpkı
pek çok İngiliz gibi, ama aptallık milli kusurlarından değildir. Aslına bakarsanız Amerika’da bir salağa geçit yoktur. Onlar bir lostracıdan bile akıl bekler ve alırlar.
®
Evliliğe gelince, Amerikalıların en popüler kurumları arasındadır. Amerikalı erkek erken, Amerikalı kadın sıkça evlenir ve çok iyi anlaşırlar.
®
Amerika Avrupa’yı kendisinden önce keşfedilmesinden dolayı asla tam olarak affetmedi.
®
… insanlara nasıl konuşacakları öğretilse pek iyi olurdu. Dil sahip olduğumuz en asil araçtır, hem düşünceyi ortaya çıkarmak hem de saklamak için; konuşmak başlı
başına bir tür ruhani harekettir ve karşılıklı konuşma,
sanatların en latifidir.
®
Gerçek karakterlerin abes durmadığı tek kurgusal biçim tarihtir.
®

Kadın, şu önemli gerçeği erken keşfetmişti: Hayatta patavatsızlık kadar masumiyete benzeyen hiçbir şey yoktu. Bir dizi pervasız sergüzeştle ki yarısı oldukça zararsızdı, mühim bir kişi olmanın tüm ayrıcalıklarını elde etmişti. Birden fazla koca değiştirmişti; aslında Debrett1 ona üç evlilik atfediyordu, ama âşığını hiç değiştirmediği için, dünya onun hakkında dedikodu yapmayı uzun süre önce bırakmıştı.
®
İnsan zengin olmadıktan sonra, cazip bir adam olmanın faydası yoktur. Romantizm işsizlerin uğraşı değil zenginlerin imtiyazıdır. Yoksullar kullanışlı ve yavan olmak zorundadır. Sürekli bir gelire sahip olmak, etkileyici olmaktan iyidir.
®
Hiç kimsenin, taşrada bile, akşam yemeği masasında saf matematikle ilgili akıllıca bir soru sormasına izin verilmemeli. Bu tür bir soru aniden insanın ruh durumunu tahkik etmek kadar kötüdür.
®
İnsanın kastettiğini tam olarak söyleyemediği bir arkadaşlığın ne faydası olabilir? Herkes cazip şeyler söyleyip memnuniyet yaratmaya, gurur okşamaya çalışabilir ama gerçek arkadaş incitmeye aldırmadan daima nahoş

1. Birleşik Krallık’taki bütün soylu ailelerin doğum, evlenme ve ölüm detaylarıyla birlikte kayıtlarını tutan yayıncı ve yayının adı. (Ç.N.)

şeyler söyler. Aslında, gerçek bir arkadaşsa bunu tercih eder çünkü o zaman doğruyu yaptığını bilir.
®
İnsanı hayatta tutan, diğer herkesin sizden son derece düşük olduğunun bilincidir ve bu benim daima beslemiş olduğum bir duygudur.
®
O kadar akıllıyım ki bazen söylediklerimin tek kelimesini bile anlamıyorum.
®
Çok çalışmayı, yapacak daha iyi bir işi olmayan insanların sığınağı olarak görürüm.

KÜNYE
Yalnız Sıkıcı İnsanlar Kahvaltıda Parıldar
Oscar Wilde
Özgün Adı : Only Dull People Are Brilliant at Breakfast
Can yayınları
Çevirmen : Özlem Alkan K.
Dizi : Kısa Klasikler
Tür : Aforizma
Sayfa Sayısı : 64
Baskı Bilgileri : 1.Baskı Nisan 2020

OSCAR WILDE, 1854’te İrlanda’nın Dublin kentinde doğdu. Dublin
Üniversitesi ve Oxford’daki Magdalen College’da okuduktan sonra,
1878’de “Ravenna” adlı uzun şiiriyle Newdigate Ödülü’nü kazandı.
1881’de yayımladığı Şiirler, Dante, Gabriel Rossetti ve John Keats’e
olan bağlılığını ortaya koyuyordu. 1884’te Constance Lloyd’la evlendi
ve bu evlilikten iki çocuğu oldu. Bu dönemde yayımladığı Mutlu Prens
ve Başka Masallar, masal ve romantik alegori alanındaki ustalığını ortaya koyuyordu. Tek romanı Dorian Gray’in Portresi, olağanüstü yaratıcılığını kanıtlayan masal ve öykü kitapları Lord Arthur Savile’in Suçu ve Narlı Bahçe 1891’de yayımlandı. Lady Windermere’in Yelpazesi oyunu ertesi yıl, Salomé ise 1893’te basıldı. Aynı yıl sahnelenen Önemsiz Bir
Kadın’ı son oyunları İdeal Bir Koca ve Ciddi Olmanın Önemi Üzerine izledi. Cinsel seçiminden ötürü suçlanarak iki yıl yattığı hapishanenin insanlık dışı koşullarını işlediği Reading Zindanı Baladı 1898’de okuyucuyla buluştu. Wilde, beyin iltihabı sonucu 1900 yılında Paris’te öldü.

ÖZLEM ALKAN K, İstanbul doğumlu. Boğaziçi Üniversitesi Ekonomi Bölümü mezunu. Pazarlama ve dergi yönetiminde çalıştıktan sonra, 2017 yılında ilk romanı Ağır Bir Şeyin Fazla Gürültü Çıkarmadan
Devrilişi’ni Doğan Kitap’tan yayımladı. 2018 yılından beri Can Yayınları’nda Mundi markasının yönetici editörü olarak görev yapıyor.

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here