Kalanlar Yaşatır/ Gidenlerin Anılarını/ Çığlıklarında – Prof. Dr. M. Şehmus Güzel

Ölüler takım tutmazlar.
Fakat işe bakın ki giden Yusuf Hayaloğlu Galatasaraylıymış. 56 yaşında kansere « yenildi » ama mağlup olmadı asla. Arkasında dünya kadar şarkı sözü ve pek çok sağlam şiir bırakmayı ihmal etmedi çünkü.
Onu anmak için önce iyi şair Ali F. Bilir?in bir şiirini aynen buraya almak isterim :
« 68?li
Ateş yakardık dağlarda
kentlerin yüreğinde
söndü çoban ateşleri
külleri savuruyor rüzgâr
şimdi,
öperek koydum sevgimi
ıssız bir dağ kovuğuna »

O hayal değildi, Hayaloğlu?ydu. Evet Yusuf Hayaloğlu Dersimliydi. Aleviydi. Alevi kültürünü soldan okumuştu. Sapına kadar inanmış, sapına kadar vefalıydı. Fedakârdı. Arkadaş canlısıydı. « Ah Ulan Rıza »da bunu anlatır. Başka şeyi değil.

Bana kalırsa o aynı zamanda İstanbulluydu, Türkiyeli ve dünyalı tarafından ve taraftar :

İstanbul?u, Beyoğlu?nu ve Beykızı?nı, Cihangir, Kadıköy, Boğaziçi?ni ve insanlarını, balıkçılarını, meyhanecilerini ve meyhanelerini, varoşların/varoluşların çocuklarını, kızlarını, Necdet Tosun?u, Sami Hazinses?i, « fabrikatör » Nubar Bey?i (Terziyan), Kemal Sunal?ı, Ali Rıza?yı, Nalan?ı Orhan Veli?den sonra en iyi anlatan/aktaran, « tek tabanca », ama şaka maka evli ve üç çocuk babası aynı zamanda, şairiydi. « Merhaba Nalan »ı veya « Ah Ulan Rıza »yı bir daha ve bir daha bu açılardan dinlemenizi bilhassa isterim.

Yusuf Hayaloğlu ismiyle Google?a girince bu iki şiirini de birkaç versiyonuyla ve şairinden dinlemek mümkün. Hele « Merhaba Nalan »ı okurken ATV?de, canlı programın sunucusu Urfalı İbo?nun, Bizim İbrahim Tatlıses?in, sesigüzelin, « gözlerinin bozuk vanası » nedeniyle olmalı, sıcak sıcak, sıpsıcak, şıpsıcak gözyazlarıyla ve sessizce ona eşlik etmesi. Böylece Yusuf Hayaloğlu tarihe aynı zamanda « İbo?yu ağlatan şair » namıyla geçti.

« Yoksul mahallemizin en muhteşem kızı, pişmanlıklar denizinin biletsiz yolcusu Nalan » seni ve « o yalandan da yalan gözlerini » Yusuf Hayaloğlu sayesinde unutamıyoruz. Unutmamız da artık olası değil. Ne seni ne de « iyi kalpli amcaları » : Necdet Tosun, Nubar Terziyan, Sami Hazinses ve diğerlerini. Her biri bu ülkeyi ülke, ve sinemasını sinema yapan insanlardır çünkü.

Değerli ama maalesef yaşarken değeri yeterince bilinmemiş şairi anmak gerekiyor. Anmak ve unutmamak.

Birçok sanatçının okuduğu ?Dağlarda Kar Olsaydım?, İbrahim Tatlıses’in seslendirmesiyle daha çok tanınan ?Nankör Kedi? ve benzeri kalıcı, sıkı ve sahici türkünün yaratıcısı, ?Yorgun Demokrat?, ?Nazlıcan ve Bedirhan?, ?Hani Benim Gençliğim?, ?Bir Acayip Adam?, « Merhaba Nalan », « Ah Ulan Rıza » gibi akıllara yazılan, ortak hafızamıza mal olan şiirlerin şairi Hayaloğlu?ndan gelin bir alıntı yapalım : Hani birgün veya başka bir gün işimize yarayabilir diye :

?Teori, pratiği belirlemeye çalışıyordu ama pratik buna direniyordu. Bunun nedenini araştırdım ve doğanın şaşmaz dengesinde, kusursuzluğunda buldum. Doğaya aykırı hiçbirşey mümkün değil. Değiştirmek mümkün değil. Pratikte ne ise onu anlamalısın. Onu zorlayarak değiştiremezsin. Onu, o pratiğin içindeyken değiştirebilirsin. Dışardan ahkam keserek değiştiremezsin.?

?Dağlarda kar olsaydım? diyen şair dağlarda isyanlara yazdı adını. ?Kod Adı Bahtiyar? giderken Ahmet?e bizden selam götürdü. ?Başkaldırıyorum?u emanet bırakarak. Bu da bize yeter. ?Nankör Kedi?lere nanik. « Puşt olmuş sevdalara » nanik. « Birazdan kudurur deniz », birazdan isyanlara çıkar kentler, kasabalar, köyler. « Aynalardan sakladığın yüzünü » takın bekliyor isyanlar. Yürü be kardeşim yürü. Haydi çekinme sen de katıl. Her adımda göreceksin dirhem dirhem çoğaldığını. Yaralarını saracak, dogrulacaksın. Grevlerde, gösteri ve yürüyüşlerde ve isyanlarda yanımızda olacak, bizimle kolkola yürüyeceksin.

Yazının yazarı: Prof. Dr. M. Şehmus Güzel

Yazarın Yazıları

Yorum yapın

Daha fazla Makaleler
Kapital’in Formülleri: Formüller Güncel mi? – Suat Kamil Aksoy

Karl Marks?ın en önemli eseri sayabileceğimiz Das Kapital hala okunmaya devam ediliyor. Ben de Nazım Hikmet gibi Hafız-ı Kapital olmanın...

Kapat