Ankara Çocuk Tiyatrosu ve Anılar 1971 – Ayhan Hüseyin Ülgenay

Çağ Tiyatrosundan ayrıldıktan sonra İstanbul efendisi isimli oyunda beraber çalıştığım Yavuz KUMÇAY ile birlikte bir çocuk tiyatrosu kurmaya karar verdik. Arkadaşım Yavuz KUNÇAY ‘in karakteri çok sağlamdır çok faaldir ve tuttuğunu da koparır.Arkadaşlığı her zaman güven verir.Beraber Tiyatro kurmaya karar verdikten sonra her gün Kızılay da bulunan bir kahvede buluşup bu konuyu konuşuyoruz.

Üçüncü buluşmamızda Levent KIRCA ‘nın da bize katılmak istediğini söyledi.Çağ Tiyatrosunda oynanan Düdükçülerle Fırçacıların Savaşın da karşılıklı aynı sahneyi paylaştıklarından belli ki aralarında bir yakınlık oluşmuş.Yavuz KUMÇAY un gönlü Levent KIRCA ‘in açıkta kalmasına razı olmadı her halde.Bende bir mahsuru olmadığını söyledim.Levent KIRCA nın o zamanlar hiç parası olmadığını herkes bilir ama iyi bir devrimcidir. Levent KIRCA nın de katılması ile üçümüz beraber buluşmaya başladık neler yapmamız gerektiğini planlıyoruz.Oyun bulunacak, sahne bulunacak kadro kurulacak kostüm ,dekor yani daha yapılacak çok iş var kuralım demekle tiyatro kurulmuyor.Yine bir toplantıda teklif kimden geldi şimdi pek hatırlamıyorum ama oynanacak olan oyunun ALİ BABA VE KIRK HARAMİLER olması kararlaştırıldı. Masalı Yavuz KUMCAY in kardeşi oyunlaştıracak. Aldığımız bu karar, hiç bir ön çalışma yapılmadan alınan bir karardı ileride hatalı olduğu anlaşılacaktı. O sezon Devlet Tiyatrosu da ALİ BABA KIRK HARAMİLER oyununu repertuarına almış tabi bizim bundan haberimiz yok böyle bir çocuk oyunu olduğunu bile bilmiyoruz.Biz provalara başladıktan sonra Devlet Tiyatrosu sanatçısı Can GÜRZAP tarafından görevlendirilmiş bir kişi gelerek oyunun provalarını seyretti. Kendisine başka bir yazar tarafından oyunlaştırılan bir oyun sahneye koyduğumuzu Devlet Tiyatrosunda oynanacak oyunla bir ilişkisinin olmadığı söyledik. O sezon Ankara Küçük Tiyatroda Vadehe ATIYEH tarafından oyunlaştırılan Can GÜRZAP tarafından sahneye uyarlanan Dekor Kostümünün Erkan KIRTUNÇ tarafından yapılan müziğini KAYGUSUZLAR in üstlendiği ALİ BABA KIRK HARAMİLER oynadı.(1971 ilk bahar dönemi oyunları) oda çok kısa süre sezonda kaldı.
Oynanacak oyun belli olduktan sonra Yavuz KUMÇAY la beraber imkanlarımızı zorlamaya başladık.Benim aklıma Yükseliş Kolejinde oynadığım oyunun panoları geldi.Yükseliş Koleji sahibi Ali DEMİREL den panoları istemeye karar verdim. Okulda yapılan Tiyatro Kolu çalışmalarından dolayı beni tanıyordu.Ertesi gün Ali DEMİREL in elini öpmeye gittim.Panoları alabileceğimi söyleyerek bir kağıt yazdı. Yazdığı izin Kağıdı Yüksek Kısmı İdare Amiri İsmail Beye verilecek.
Panolarımız olmuştu ama panoların tekrar boyanarak elden geçmesi lazımdı.Bu arada Yavuz KUMÇAY Necati Bey caddesinde bulunan Halk Oyuncularının sahnesi ile anlaştı.Ertesi gün Çağ Tiyatrosunun bulunduğu binanın sahibi Necdet GÜNEŞ beyi görmeye gittim kendisine bir Çocuk Tiyatrosu kurmaya çalıştığımızı,bu çabamıza yardımcı olmasını ricaya geldiğimi söyledim.Necdet GÜNEŞ Bey in Yeni mahallede bir açık hava sineması var.Tiyatronun panolarını açık hava sinemasının bahçesinde boyamak için izin istedim. Kabul etti zaten sanatı ve sanatçıyı seven bir yapısı var yalnız sinema gündüzleri kapalı biz geceleri film oynarken çalışmak zorundayız.Ertesi gün bir araba tutarak Levent KIRCA nın da yardımları ile Yükseliş Kolejinden panoları alarak Güneş sinemasına götürdüm.Güneş sinemasının perdesinin arka tarafında makyaj ve giyinme odaları var.Yani sinema sahne olarak ta kullanabiliniyor.Perdenin arkasında bulunan bölüme panoları koyduk Levent KIRCA ile akşam yedide buluşmak üzere ayrıldık cebimdeki son para ile boya ve fırçaları aldım.O akşam panoları boyamaya başladık.Yalnız ışık yakamıyoruz filmin ışığında çalışmak zorundayız ve sinema bitene kadar da orada kalmamız lazım dışarı çıkamıyoruz.Levent KIRCA bu işlere pek alışkın olmadığından boyama işi de üzerime kaldı.İlk gece her şey çok normaldi yalnız oynayan filmin bir bölümünde bir aşk sahnesi var o sahne Levent KIRCA nın çok iğlisini çekti Ertesi akşam yine panoları boyarken Levent KIRCA perdenin önüne gelip yuh ve ıslıklara hiç aldırmadan o sahneyi seyretti.Allahtan boyanacak bir pano kalmıştı.Filmin bitiminde sinemanın yöneticisi, ertesi sabah panoları da alarak sinemayı terk etmemizi istedi.Ertesi sabah yine bir araba tutarak panoları Necati bey caddesinde bulunan Halk Oyuncuları sahnesine götürdüm.Yavuz KUMCAY sahneye uyarlanacak oyunun teksinin geldiğini söyledi.Levent KIRCA eseri kendisinin sahneye koyacağını söyleyerek teksi okumak için eve götürdü.Aramızda en hırslı olan o en çok şöhreti isteyen o biz tiyatroyu seviyoruz ve sanatçı olmak bize yetiyor ama o farklı.Ertesi gün bu oyun sahneye konmaz diye eseri geri getirdi.Oyunun yazarı masalı oyunlaştırmış ama sahne bilgisi yok. Levent KIRCA da oyunu sahneye koymak istiyor ama Dramaturg un ne işe yaradığını bilmiyor.Oyunu ben düzeltirim dedim.Üç gün uğraştım.Eserin eksiklerini tamamladım. O zaman her şey daktilo ile çoğaltılıyor.Yavuz KUMCAY elle yazdığım kopyayı alarak eseri çoğalttı.Rol dağılımı ise şöyle Ali Babayı Yavuz KUMÇAY .Kazım ‘ı Levent KIRCA oynayacak bende Kazım’ın karısını oynayacağım.Zenne olarak oynamayı düşünüyorum.Oyunun kadrosu kuruldu.Bu arada babam Sümerbank tan 1000 TL. karşılığın da taksitle kumaş aldı. Bende oyunda kullanılacak kostümlerin eskizlerini çizdim. Ev kadını ve aynı zamanda terzide olan annem kostümleri dikiyor.Ablamda şapkaları yapıyor.Oyunun afişini de Yavuz KUMÇAY halledecek.O zaman tiyatrolar afişlerini kendileri basıyorlar.Adı kasnak afiş hem ucuza mal oluyor hem de güzel görünüyor.Bir kaç gün sonra yapılan afişi bana da gösterdiler.Afişin altında ikisinin ismi var.Benim ismim neden afişte olmadığını sorduğumda Yavuz KUMÇAY afiş böyle kalacak dedi anladım ki Levent KIRCA nın tesirinde kalmış. İlerde de böyle sorunların olacağını düşündüğümden yol yakınken ayrılmaya karar verdim.Ben ani kararlar veririm ve hemen işleme koyarım yanılma payım yüzde beştir.Düşüncemi kendilerine söyledim.İkisi de hiç sesini çıkarmadı. Levent KIRCA kostümler ne olacak diye sorduğunda harcadığım parayı bana iade ederlerse kostümleri kendilerine vereceğimi söyledim tabi hemen mevzu kapandı.Panolarında benim olduğunu fakat kendilerini zor durumda bırakmamak için bir tutanak tutulursa panoları kendilerine bırakacağımı söyledim.Ali bey panoları geri isterse diye kendimi emniyete almak istedim.Levent KIRCA tutanağı beraber yapalım dedi.Panoları beraber almıştık geriye gitmeyeceğini iyi biliyordu.O zaman anladım ki Levent KIRCA maddi ve manevi hiç bir çaba harcamadan tiyatroyu ele geçirmek istiyor ilerde Yavuz KUMÇAY’ yı da tasfiye edeceği kesin.
Ben kendi tiyatromu kurmaya çalışırken,ALİ BABA KIRK HARAMİLER sahnelenmeye başladı oyunu seyretmeye gittim yayınladığım el ilanları ve afişi o gün aldım.İlk yapılan afiş bende yok ama daha sonra yapılan afiş incelenirse Yavuz KUMÇAY in isminin afişte olmadığı görülecek.Afişte oyunun yazarının ismi de değişik yazılmış.Hislerim beni hiç yanıltmaz.
Oyunun resmi de bende yok Oyuncu kadrosunu da hazırladığım kostüm eskizlerinin yanına sadece isim olarak yazmışım.Tiyatro çalışanı arkadaşlarımdan özür dilerim. Aslında bu gibi şeylere çok önem verdiğim halde geçmişimde böyle hatalar yapmışım, yinede olduğu kadarını yazacağım.

ALİ BABA KIRK HARAMİLER

Eser ; Gökçe SAVTEKİN ( Afişte yazıyor )
Yöneten ; Levent KIRCA
Dekor ; Ayhan ÜLGENAY
Müzik ; Nedim KAPTAN
Dans ; Ertuğrul

Ali Baba ;Yavuz KUMÇAY
Kazım – Eczacı ; Levent KIRCA
Tellal ; Nuri
1 . Adam ; Zafer
2 . Adam ; Müslim
Sami ; Uğur
Çocuk ; Naci
Esirci – Berber ; Hüseyin BERKTERZİ
İhtiyar ; Haydar
Eskici ; Mevlüt
Satıcı – Ayakkabıcı ; Serdar
Harami Başı ; Ender
Haramiler ; Mevlüt,Ali, Alper,Zafer
1. Uşak ; Alper
2. Uşak ; Hasan

( Bu listede ; Oyunda bulunan bazı karakterler ve o rolleri oynayan sanatçıların isimleri eksiktir)

Oyunun ne kadar oynandığını da bilmiyorum.Sanırım bir sezon oynandı.Bunda Devlet Tiyatrosunu da aynı oyunu oynamasının etkisi olduğu kanısındayım. Levent KIRCA daha sonra OLACAK O KADAR’ ı hazırlarken bu tiyatronun elemanlarının bazılarına da şans verdi.Yavuz KUMCAY İstanbul da birkaç özel tiyatroda çalıştı. Perihan SAVAŞ ve Halil ERGÜN ile birlikte KIRLANGIÇ FIRTINASI isimli filminde, Halil ERGÜN ün yakasına yapışan ustayı oynadı (1985). Seneler sonra beni Adana dan aradı Adana belediyesinde çalıştığını söyledi.Daha sonra kendisinden hiç haber alamadım.Levent KIRCA ile dostluğumuz o olaydan sonra bitti. Ondan uzak durmaya karar verdim zaten oda beni pek sevmemişti ondan sonraki karşılaşmalarımızda birbirimize hiç selam vermedik.
Ben babamla konuşup,Kendim tiyatro kurmak istediğimi söyleyip izin istedim.Babam beni her zaman desteklemiştir.Gereken izni aldıktan sonra Bir çiçek yaptırarak Yükseliş Kolejine Ali DEMİREL in yanına gittim elini öptüm bir tiyatro kurmaya çalıştığımı söyleyerek oyunun provalarını Yükseliş Kolejinin Sahnesinde yapmak için izin istedim. Gülerek sahneyi zaten yalnız sen kullanıyorsun dedi. Bende oyunu sahneye uygulayabilirsem okulun bütün talebelerine ücretsiz oynayacağımı söyledim. Böylece Kendi tiyatrom AS – TEK Tiyatrosunun kuruluşunu başlatmış oldum. Korkacak bir şey de kalmamıştı. Arkamda beni destekleyen BABAM vardı Ali DEMİREL vardı. SAHNEM vardı. OYNAYACAK OYUNUN KOSTÜMLERİ vardı ve en önemlisi ÇOK KARARLIYDIM.

Not;Yayınladığım her şey kendi koleksiyonumdan dır

HAKKINDA;

1 – ALİ BABA KIRK HARAMİLER – AFİŞİ
2 – ALİ BABA KIRK HARAMİLER – EL İLANI – 1
3 – ALİ BABA KIRK HARAMİLER – EL İLANI – 2
4 – ALİ BABA KIRK HARAMİLER OYUNU İLK TEKSİ
5 – LEVENT KIRCANIN TESLİM ALDIM BELGESİ
6 – DEKOR ESKİZİ – 1.PERDE
7 – DEKOR ESKİZİ – 2.PERDE
8 – KOSTÜM ESKİZİ – İHTİYAR
9 – KOSTÜM ESKİZİ – ÇOCUK
10 – KOSTÜM ESKİZİ – ALİ BABA
11 – KOSTÜM ESKİZİ – KAZIM
12 – KOSTÜM ESKİZİ – 1.ADAM
13 – KOSTÜM ESKİZİ – 2.ADAM
14 – KOSTÜM ESKİZİ – ESİRCİ – BERBER
15 – KOSTÜM ESKİZİ – SAMİ
16 – KOSTÜM ESKİZİ – ESKİCİ
17 – KOSTÜM ESKİZİ – SATICI – AYAKKABICI
18 – KOSTÜM ESKİZİ – HARAMİ BAŞI
19 – KOSTÜM ESKİZİ – HARAMİLER
20 – KOSTÜM ESKİZİ – 1.UŞAK
21 – KOSTÜM ESKİZİ – 2.UŞAK
22 – KOSTÜM ESKİZİ – TELLAL
23 – RESİM – AYHAN ÜLGENAY 1971
24 – RESİM – YAVUZ KUMÇAY 1985
25 – ALİ BABA KIRK HARAMİLER DEVLET TİYATROSU DERGİSİ 1971
26 – EKİN SANAT AYHAN HÜSEYİN ÜLGENAY Sayı;106 Kasım 2014

Yorum yapın

Daha fazla Anlatı
“Göçtün gittin Yaşar Kemal / Kim taşıyacak şimdi seni? / İri ağır gövdeni değil / Bıraktığın gölgeni?”

Yaşar Kemal'in ardından: Ali Murad’a “Emmim” der Galiba 1964. Belki ’65. Beyazıt’taki Marmara Sineması’nda TİP gecesi var. Sahne balonlarla süslenmiş....

Kapat