‘Labirent: Ölümcül Kaçış’

Geçen yıl ülkemizde de yayınlanmış olan çok-satar fantastik gençlik romanları dizisi “Labirent”in ilk kitabı “Labirent: Ölümcül Kaçış”ın (The Maze Runner) Hollywood yapımı aynı adlı sinema uyarlaması ABD ile eş zamanlı olarak dün (Cuma) ülkemizde de vizyona girdi.

Son yıllarda bir hayli popülerleşen ve çoğu sinemaya da uyarlanan fantastik gençlik romanlarında iki alt-tür şekillenmiş durumda. Bunlardan biri “Alacakaranlık Efsanesi” (Twilight Saga) dizisinde olduğu gibi konuları günümüzde geçen ama doğaüstü canlıları barındıran anlatılar ki bunlar daha çok ergenlik, büyüme, yetişkinliğe adım atma, vb. gençlik sorunlarının fantastik kalıplarda işlenmesi üzerinden çalışıyorlar. Diğer alttür ise “Açlık Oyunları”(Hunger Games) örneğinde olduğu gibi konuları kurgusal bir çeşit “kıyamet-sonrası” bir gelecekte geçen distopik anlatılar.

Distopik gençlik anlatıları alttürüne dahil olan “Labirent: Ölümcül Kaçış” ana gövdesi itibariyle, zorluklarla karşı karşıya olan küçük grupların alışılmış yöntemlerle mevcut durumu sürdürme veya riskleri göze alıp daha cüretkar davranma ikilemini işleyen ama finale doğru bu dikkate değer ekseni dağıtan kısmen ilginç, kısmen hayalkırıklığı yaratan bir popüler sinema ürünü.

Film, Thomas adında ve belleğini yitirmiş genç bir erkeğin bir gün kendini yeraltından yer üstüne giden bir asansörde bularak kendisiyle yaşıt bir grup gencin arasına çıkmasıyla başlıyor. Çayırlık bir arazide kendi kurdukları bir köyde yaşamakta olan bu gençler de geçmişte aynı gizemli asansörle ve yine belleklerini yitirmiş bir halde bu mekana gelmişlerdir. Çayırlığın etrafı, her gün kısa süreliğine açılan ama ardında labirentler bulunan yüksek duvarlarla çevrilidir. Gençler bir yandan sıkı bir iş bölümüne dayalı köyde yaşamlarını sürdürürken diğer yandan içlerinden hızlı koşabilme yetilerine sahip olanları duvarların açık olduğu sürelerde labirent içinde dolaşarak çıkış yolu keşfedebilme umuduyla labirenti ezberlemekle görevlendirmişlerdir. Ancak sorun şudur ki hem mekanik bir işleyişe sahip olduğu anlaşılan labirent her gün kendiliğinden değişmekte hem de ayrıca “Istırap Vericiler” adı verilen yarı-mekanik canavarlar barındırmaktadır.

Köye yeni katılan Thomas ise köyün diğer sakinlerine oranla daha tez canlıdır ve Istırap Vericiler’le karşılaşmaktan sakınmak yerine onlarla mücadele edip onları altetmeye, labirenti ve Istırap Vericiler’i kurmuş olanları keşfedip onların karşısına çıkmaya yönelmek taraftarıdır. Ancak daha eskiden beri köyde yaşamakta olan bir diğer genç, böylesine davranışların yalnızca Istırap Vericiler’in karşısına çıkacak arkadaşlarının bir hiç uğruna telef olmalarına yol açacağını, onların şiddetli tepkisini çekeceği, sürdürmekte oldukları düzeni de yitirecekleri düşüncesiyle bu yaklaşıma şiddetle karşı çıkar ve köy içinde bir ikilik baş gösterir…

“Labirent: Ölümcül Kaçış”, üç kitaplık bir dizinin ilk kitabının uyarlaması olduğu için öykü bu filmde tam olarak sonlanmıyor. Ancak yine de labirentin gizemine bir ölçüde açıklama geliyor filmin sonuna doğru. Her ne kadar bu açıklama bir diziden beklendiği üzere doğal olarak daha sonraki bölümlere giden yolu açacak tarzda daha fazla ve çok farklı soruları ortaya koysa da…

Fakat, bu aşamada, yani labirentin gizemine ve bu arada özellikle Thomas’ın geçmişine dair açıklamanın sunulmasıyla beraber film boyunca o noktaya kadar anlatıyı sürüklemiş olan temel çelişkinin bağlamı belirsizleşiyor.

Dizinin ikinci bölümü “Labirent: Alev Oyunları”nın (The Scorch Trials) çekimlerine ilişkin hazırlıklara ise şimdiden başlanmış durumda.

Kaya Özkaracalar
http://ilerihaber.org/,20-09-2014

Yorum yapın

Daha fazla Makaleler, Sinema
Motivasyon – Zafer Köse

TANIMI VE ÖNEMİ Motivasyon, bireyi davranışa sevk eden içsel güç, olarak tanımlanıyor. Bir davranışı başlatan, bu davranışın yönünü ve sürekliliğini...

Kapat