Felsefe Üzerine – M. Şehmus Güzel

Felsefenin pek çok tanımı yapılabilir. Her arı kendi peteğinde kendi balını üretir gibi : Bilge olmak. Bir filozof gibi sakin sakin izlemek : Şeyleri, insanları, hayvanları, hayanoğluhayvanları. Rahatlık bilimi. Sabırlı olmayı öğrenmek. Felsefe mutlaka « Ammma sabırlı adam » denilenlerin mesleğidir. Her türlü karamsarlık, felaket ve olumsuzluklar karşısında sabrını korumayı bilmek. Sabırlı olmak evet ve aynı zamanda rahatlık aşkı. Bilgelik. Bilgenin dostluğu. İyimser olmak ama aptalca davranmamak. İyimser olmak evet ama kötümserlerin dertlerini dinlemeyi ihmal etmemek. Ve bilhassa anlamaya çalışmak : Dünyayı. Şeyleri. İnsanları. Filozof çünkü « mantalitenin (zihniyetin) değişmesine çalışan kimsedir ». Filozof bir yaratıcıdır da : Düşünceler alanında yaratan, ürün verendir. Kavramlar önerendir. Bu kadarı yetmez mutlaka. Felsefe nedir ? Kime filozof denir ? Nerede ve nasıl felsefe yapılır, yapılıyor ? Ve daha bir dizi başka başka sorular var. Bu çalışmada bunların birkaçına, kimi tanımlamalarla, kimi yaklaşımlarla yanıt vermek için uğraşıyorum. Birkaç filozofun yaşamını anlatarak, yapıtlarından kimi yansımaları aktararak. Ama bu arada ve bu işi yaparken kaçınılmaz olarak ninemin ve annemin anlattıkları da aklıma takılmıyor değil hani. Hani bilirsiniz o güzelim masalları : Ejderhaları, cadıları, şeytanları, cinleri, devleri, bir « dudağı yerde bir dudağı gökte » cinsinden devleri, perileri ve daha binbir bilmemneleri ile. Bizi mutlaka felsefeye yaklaştıran, hayat dersi veren anlatımlardır bunlar. Felsefe ve felsefi bilgiler ve işte nine ve annelerimizin masalları da yaşamayı, mücadeleyi, kavgayı öğretici derslerle yüklüdür. Ve yeniden ders almaya ihtiyacımız olduğu ise apaçık ortada. Fazla geç kalmadan. Hiç ölmeyecekmiş gibi yaşayanlara, hiç ölmeyecekmiş gibi davrananlara, bizim hemen başlayacağımız yolculukta maalesef hiç yer yok. Onlar inebilirler. Biz yola çıkıyoruz. Ve biliyoruz : Bizi bekleyen « rahat ölüm »dür. « Mutlu ölüm »dür. Bu kadar yaşadıktan sonra artık biraz da ölebiliriz. Kendi felsefemizle. Adam olana çok bile !
Fransa?da Bir Nokta, 25 Haziran 2010
(Arka kapak yazısı)

KİTABIN KÜNYESİ
Felsefe Üzerine
M. Şehmus Güzel
Kardelen Yayıncılık
İstanbul, 2011
136 sayfa

İÇİNDEKİLER
GİRİŞ
I- DÜŞÜNMEK
II- ŞAŞIRMAK
III- DİNLEMEK
IV- MUTLULUK
V- GÜZEL KONUŞMAK
VI- YOLCULUK
VII- SORU(LAR) SORMAK
VIII-MEKÂNLAR
IX-FELSEFE DİNLE HESAPLAŞIYOR
X- ÇEVİRİ VE ÖLÜM
XI-MASALLAR

AYDINLIĞIN VOLTAİRE?Cİ DOGUŞU

VOLTAİRE?İN GÜNCELLİGİ
LE SİECLE DES LUMİERES
KADIN-EKSİK
AKIL-LAİK
HOŞGÖRÜ: AYDIN(OLMAK)LANMAK İÇİN
AYDIN OLMAK ZORDUR
YENİ DİN SAVAŞLARI, YENİDEN AKIL-LANMAK

FRANSA?DA FELSEFE TARTIŞMALARI

HEİDEGGER, FİLOZOF

HEİDEGER?İN GÜNCELLİĞİ
HEİDEGGER VE NAZİZM
HEİDEGGER?İN DÜŞÜNCESİ
HEİDEGGER?DEN SONRA DÜŞÜNMEK/ « Nach Heidegger : Die Aufgabe des Denkens »
HEİDEGGER VE GÜNÜMÜZÜN FİLOZOFLARI
« TEKİL DÜŞÜNCE » VE HEİDEGGER

« 1000 YÜZLÜ » MİCHEL FOUCAULT, KURAL DIŞI FİLOZOF

BİR DOSTTAN ÖZGEÇMİŞ
« DOĞUŞTAN İSYANCI »
FOUCAULT FİLOZOF

POST-MODERN/POST-AKILCILIK/AKILCILIK-SONRASI

CLAUDE LEVİ-STRAUSS İLE DÜNDEN YARINA

ABİDİN DİNO : « BENDE YALNIZ BİLİNÇALTI DEĞİL BİLİNÇÜSTÜ DE VAR. »

Bir yorum

  1. Tüm bu konuları 136 sayfaya sığdırmak büyük başarı

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir